דרך מענה על שאלות בספרות

כולם חושבים שצריך רק לשנן את החומר בספרות. האמת היא, שמי שלא ידע לכתוב תשובה כמו שצריך, לא יצליח בבחינה. חשוב להכיר את מבנה התשובה ולתרגל אותה. 

התשובה שאתם צריכים לכתוב עכשיו צריכה להיות ממש חיבור מסודר. 

אנסה לעשות לכם סדר בדרך בניית התשובה כדי שתוכלו לקבל עליה את כל הנקודות:

  • הכי חשוב: תשובה טובה היא תשובה הקשורה לכל אורכה בשאלה. כלומר, לא מבקשים מכם “לחפור” סתם, להוסיף פרטים לא רלוונטיים, לספר פרטים על הסופר או סתם לציין מידע שאתם יודעים על היצירה. אתם חייבים להיות ממוקדים ולבנות תשובה מסודרת וברורה, על פי השאלה. 
  • לתשובה צריך להיות מבנה קבוע: פתיחה, גוף, סיום. 

פתיחה: 2-4 משפטים. מציגים את שם היצירה והיוצר, ומקשרים את התשובה שלכם לשאלה דרך הצגת נושא היצירה באופן כללי, בלי פירוט ודוגמאות. 

גוף התשובה: 

  • אתם צריכים לכתוב 3-5 פסקאות (פסקה היא לפחות 4-5 משפטים). 
  • בכל אחת מהפסקאות צריך להיות רעיון מרכזי אחד הקשור להנחיות השאלה. 
  • בכל פסקה צריכה להיות טענה, הסבר, פירוט וביסוס (דוגמה או ציטוט). אתם צריכים לתת פרשנות וניתוח בהקשר לשאלה. כלומר, לא לכתוב מסקנה, אלא ממש להציג ניתוח (כמו במתמטיקה, אתם צריכים להציג את הדרך ואתם לא יכולים לכתוב רק תשובה סופית). 

סיום: הסיכום של התשובה צריך להיות המסקנות העולות מהיצירה, המסר והמשמעות שלה, רק בהקשר של השאלה (אם יש עוד מסרים שלא קשורים לשאלה – לא לכתוב אותם!!). 

שימו לב! 

1. לא לכתוב תיאור תוכן: הבוחן מכיר את היצירה ויוצא מנקודת הנחה שגם אתם מכירים אותה. לכן, אתם לא צריכים להגיד לו מי הדמויות, מי אמר למי, לתאר שושלת, או לספר מה קורה ביצירה בכלליות. 

2. אם אתם מספרים על התוכן זה חייב להיות קשור לטענות שלכם: שימו תיאור נקודתי של אירועים ודמויות רק כשזה משרת את הטענה שלכם ומשמש כדוגמה. 

3. רווחים: השאירו שורה רווח בין פסקה לפסקה כדי שתהיה תשובה מסודרת וברורה. (לא בקשה אישית שלי, אלא הנחייה של מפמ”ר ספרות). 

אז איך לומדים לזה? 

המיקודיות שלי מותאמות לרמה הנדרשת: יש בהן ניתוחי יצירות, הסברים, פתיחה לתשובת בגרות לכל יצירה, עזרי זיכרון ותרשימי זרימה. 

מוזמנים להיכנס לקישור ולהזמין מיקודית פיזית או דיגיטלית כבר עכשיו. 

בהצלחה!

כתיבת תגובה

רשימת ציוד לבגרות

תמיד לפני בגרות עולה השאלה: מה צריך להביא לבגרות? אז הנה רשימה של הציוד הבסיסי שצריך להביא לבחינה:  1. תעודת זהות – לא יתנו לכם

קרא/י עוד

מבנה בחינה בתנ”ך מורחב

כל התלמידים לומדים תנ”ך ברמת 2 יחידות לימוד בתיכון. אפשר לבחור בתנ”ך כאחד משני מקצועות מורחבים. כדי להרחיב תנ”ך, להשלים ל 5 יחידות יש להיבחן

קרא/י עוד

רשימת יצירות חתומה בספרות

תלמידים אקסטרניים ותלמידים המשפרים את ציוני הבגרות שלהם, צריכים להביא לבגרות בספרות רשימת יצירות חתומה.  מהי אותה רשימת יצירות?  הרשימה מכילה את היצירות שלמדתם לפי

קרא/י עוד